Whocopied.me protects this content

Virtual Stage

Ny satsning skal sikre digital hjælp til danske designvirksomheder og åbne nye eksportmarkeder. 

Digitalisering kan bane vej for danske designprodukter og åbne nye eksportmarkeder.

Covid-19 er årsag til, at danske designvirksomheder mister chancen for afgørende salg af nye produkter til det internationale marked. Normalt sker salget på verdens modeuger og designmesser, men de er alle begrænsede i forhold til fysisk tilstedeværelse.

I Danmark er livsstilsbranchen det fjerde største eksporterhverv. Derfor er en succesfuld eksport vigtig for Danmark og selvfølgelig også alfa og omega for overlevelsesraten i branchen.

Projektet ’Virtual Stage’ skal hjælpe danske møbel- og modevirksomheder igennem krisen og samtidigt løfte dem digitalt. Initiativet skal skabe fremtidig vækst og arbejdspladser ved at demonstrere nye digitale muligheder for at innovere i forsyningskæden, nedbringe omkostninger, mindske klimaaftryk og generelt sænke ressourceforbruget efter krisen.

Bag projektet står innovationsnetværket Lifestyle & Design Cluster, teknologieksperterne fra Virsabi, samt Copenhagen Business School. Virtual Stage søsættes med støtte fra Industriens Fonds genstartNU.dk-indsats, der skal hjælpe danske virksomheder i en svær tid med coronavirus og krisestemning verden over.

Gennem projektet bliver det muligt at få undersøgt, hvordan vi kan styrke den digitale eksportevne i livsstilsbranchen.

Projektet samarbejder med virksomheder for at bruge og demonstrere, hvordan virtual og augmentet reality kan være teknologier, der kan innovere de distributionskanaler, branchen primært lever af i dag og hjælpe til, at de bliver en afgørende forlænget arm af det fysiske mødested.

Virtual Stage-projektet søger lige nu virksomheder, der ønsker at indgå i målrettede udviklingsforløb, hvor vi undersøger, udvikler og tester de teknologier, som ligger i projektet, for at afdække muligheder og udfordringer ved at udnytte ny teknologi til distribution og afsætning.

Heidi Svane
Head of Digital
Mobil: 2074 7683
heidi@ldcluster.com
 LinkedIn

Projekt Team:

  • Michael Harboe, CEO, Virsabi, mh@virsabi.com
  • Mikael Jaeger, Creative Director & Storyteller, Virsabi, mj@virsabi.com
  • Stefan Henningsson, Professor, Copenhagen Business School – Inst. Digitalisering, sh.digi@cbs.dk
  • Rob Gleasure, Associate Professor PH. D, Copenhagen Business School – Inst. Digitalisering, rg.digi@cbs.dk
  • Heidi Svane, Head of Digital, Lifestyle & Design Cluster, heidi@ldcluster.com
  • Nathalie Mühlendorph, Projektmedarbejder, Lifestyle & Design Cluster, nathalie@ldcluster.com

Advisory Board:

  • Betina Simonsen, CEO, Lifestyle & Design Cluster
  • Didde Rishøj, Chefkonsulent, Træ og Møbel industriens – Brancheforening
  • Thomas Klausen, CEO, Dansk Mode og Textil
  • Jakob Simmelkjær, digitale rådgiver, Dansk Mode og Textil
  • Christian Hannibal, Digitaliseringspolitisk chef, Dansk industri – Digitalisering
  • Signe Byrdal Terenziani, Managing Director, 3daysofdesign
  • Lasse Tallingbjerg, Digital Designer, 3daysofdesign

Ansøg om at deltage i projektet: 

Du kan deltage på to måder – fælles for de to er at virksomheden ønsker indsigt i, hvordan VR og AR kan være løftestang for eksport af dansk design.

1. Forventeligt 50 timer for en deltagende virksomhed spredt over 4-6mdr. Her vil virksomheden skulle deltage i to workshops, samt have mulighed for at bidrage med digitale produktbilleder, gerne 360 billeder, og indgå i et prototype forløb, hvor vi skal udvikle og opbygge erfaring sammen for at afdække, hvor teknologien giver mest mening for eksport.

2. Forventeligt 10 timer for en deltagende virksomhed – her bliver I inviteret løbende til de events og webinar som afvikles i projektet. Forhåbentlig ender projektet ud med en VR/AR løsning, hvor du kan se jeres 3D produkt i et VR miljø. Du vil modtage cases og materialer fra projekterfaringer, og kan lære parallelt som projektet udvikler sig.

Har du lyst til at høre mere om projektet? Så kan du lytte med til en optagelse af infomødet lige her:

Hovedaktiviteter og leverancer:
Midlerne vil blive brugt på at samle og involvere danske design virksomheder, event arrangører, vidensinstitutioner, tech-rådgivere og klynger. Den fælles målsætning er at skabe og lancere(måske) verdens første digitale virtual stage i september 2020. Projektet eksekveres i faser, hvor den tekniske udvikling er en stor del af indsatsen, hver fase har milepæle der endeligt definere næste fases indhold.
  1. Onboarding af virksomheder (juni-september 2020). En række webinars og 1:1 møder skal vidensprede og skabe indsigt i hvordan teknologierne kan anvendes og skabe værdi. Fra en pulje af interesserede udvælges virksomheder til at deltage i projektet.
  2. Ideation – konceptudvikling med virksomhederne (juni-august 2020). Virksomhedernes indvolvering skal kvalificere behov og krav til at arbejde med virtual stage. Der afvikles workshops, hvor forskellige scenarier opstilles og testes. Der udvælges 3 aktiviteter til prototypen, hvilke forventeligt vil give størst effekt.
  3. Design – udvikling af prototypen (juni-november2020). En prototype bygges i et format som brugere let kan anvende og som virksomhederne selv kan bidrage med content til. Udvikling af prototypen sker interaktivt og workshop med advisory board og kunder skal kvalitetssikre en skalerbar og værdiskabende løsning.
  4. Lancering – demonstration af teknologien (september 2020-januar 2021). Løsningen demonstreres i samarbejde med bl.a. 3daysofdesign i september 2020, hvor vi udnytter den ekstra opmærksomhed forventet af at være ‘first mover’ i verden med en virtual stage. Efterfølgende markedsføres virtual stages med en dedikeret kommunikationsindsats via digitale kanaler.
  5. Vidensdeling –formidling af og om løsningen (juni 2020-februar 2021). Som projektet udvikler sig, formidler partnerne, hvordan virksomheder kan komme i gang med teknologierne bag virtual stage. Efter lanceringen udarbejdes cases og materiale så flere virksomheder kan undervises i, hvordan de kommer i gang med de nye teknologier.
  6. Effektmåling For at validere projektet kigger CBS på tre domæner: brugervenlighed (form og funktion), engagement (omfang af brug) og effekt (events output og deltagereffekt). Gennem undersøgelser (og relateret dataindsamling) konstateres der at projektet når indikatorerne.

KONTAKT OS

Afdelinger i Jylland
Birk Centerpark 38
7400 Herning
Tlf.: +45 9616 6200
E-mail: info@ldcluster.com
> Find vej

Headstart Fashion HOUSE
Mindet 4
8000 Aarhus C
E-mail: info@ldcluster.com

Sylab
Marsvej 6
7430 Ikast
E-mail: sylab@ldcluster.com
Afdeling i København
BLOXHUB
Frederiksholms Kanal 30 B1, 1. sal
1220 København K
Tlf.:+45 9616 6200
E-mail: info@ldcluster.com
Find vej
Lifestyle & Design Cluster
Lifestyle & design cluster is supported by: