Whocopied.me protects this content
Original+Icons+miljoe

AIDA: Kina er spændende, men også virkelig komplekst

I Danmark vil mange sikkert nikke genkendende til AIDAs produkter med kunstneren Poul Pavas kunst.

Det skal de også begynde at gøre i Kina, efter AIDA har introduceret kopper, fade og andre produkter med kunstnerens streg på det kinesiske marked. Især efter AIDAs deltagelse i projektet Midtnet Kina, hvor firmaet har taget initiativ til at ”legemliggøre” de forskellige figurer fra Poul Pavas velkendte univers.

– Det er selvfølgelig stadig et fysisk produkt, vi sælger, men nu har vi tilføjet dette univers med figurerne og deres lidt skæve og ubesværede verden, som tydeligvis tiltaler kineserne. Det giver et andet perspektiv, opfordrer til at se muligheder og frembringer et smil på læben hos de kinesiske forbrugere, siger Claus Jensen, der er CFO i AIDA.

 

Ifølge ham og CEO Peter Maae Jensen er det noget, kineserne tillægger værdi, hvilket kan give AIDA en konkurrencefordel.

– Der er hård konkurrence på markedet, så vi har brug for noget ekstra. Det har vi tilføjet med denne storytelling. Det er endnu for tidligt til, at vi direkte kan se på tallene, hvor meget det har rykket, men vi kan mærke, at kineserne godt kan lide eventyrfortællingen om ”det kongelige Danmark”, da kongehuset er vidt kendt derude. Det går de meget mere op i, end de for eksempel gør i Tyskland, siger Peter Maae Jensen.

”Et vældig komplekst marked”
For AIDA har det været essentielt, at de kunne lave noget larm med produkterne. For selv om kineserne godt kan lide produkterne, så skal der lige lidt mere til, hvis man vil tilegne sig en ekstra fordel i konkurrencen mod andre producenter.

– Poul Pavas univers har gjort det forbløffende godt for os i forhold til at åbne døre for os. Det er der ingen tvivl om. Når det så er sagt, så er Kina stadig et vældig komplekst marked, og vi skal derfor for alvor i gang med at skabe et kontinuerligt salg, før vi tør kalde det for en succes, siger Peter Maae Jensen.

Egentlig er Kina slet ikke nyt for AIDA. De har været der længe. Blot på en anden måde.

– Vi har produceret i Kina i næsten 40 år, men at sælge på det kinesiske marked er stadig markant anderledes end noget andet. Vi arbejder stadig med at tilbyde produkterne på en anden måde, deraf filmene, som laver noget larm for os på markedet, hvilket er nødvendigt på det kinesiske marked, hvor påvirkningen fra brands er kæmpestor og konstant – og fra alle kanter, lyder det.

Interessen fra kineserne mangler ikke. AIDA ved allerede nu, at produkterne, og især Poul Pava-universet, trækker i kunderne. Derfor intensiverer de nu også fokus på Kina, så der konstant er brænde på bålet.

– Vi har haft design af produkter til Kina på plads fra starten, hvilket er en forudsætning. Man kan ikke gøre tingene halvhjertet i Kina, men det gør kineserne heller ikke selv. Vi har mange happenings derude, og forleden havde vi børn, der malede en hel bil i Poul Pava-universet, siger Peter Maae Jensen.

De største udfordringer
Der er mange gevinster ved Kina. Men der er også mange udfordringer, fortæller Peter Maae Jensen.

– Man skal opbygge kendskab til det – hvordan får man den rigtige hyldeplads i de rigtige butikker i de rigtige byer? Det er vigtigt. Kendskabet tager lang tid at skaffe, så nu har vi lavet et partnerskab med et salgsteam med base i Shanghai, der allerede har vist, at de evner at tage et europæisk brand og få det til at lykkes på det kinesiske marked.

Samtidig skal AIDAs eget datterselskab i Sydkina nu styre al trafik til den kinesiske udgave af AIDAs hjemmeside samt de sociale medier, som spiller en afgørende rolle i Kina.

Det skift i måden, virksomheden opererer på kinesisk grund på, tror både Claus Jensen og Peter Maae Jensen vil betyde noget rent kommercielt.

– Poul Pavas univers har gjort det rigtig godt for os, men den helt store udfordring med Kina er stadig kommunikationen. Der er stor forskel på at være der fysisk og ikke at være der. Der sker for lidt, når man ikke er der, forklarer Peter Maae Jensen.

Intet Kina-eventyr uden Midtnet Kina
I øjeblikket er AIDA i overvejelser omkring, hvorvidt de skal sætte gang i at producere flere produkter, der er designet til livet på farten – blandt andet to-go-kopper. Så de har bestemt ikke mistet modet på Kina.

– Vi havde ikke taget springet med filmene her og vores produkter, hvis det ikke var for Midtnet Kina. Så havde der ingen film været, og så havde hele universet, der giver os en fordel, ikke eksisteret, mener Peter Maae Jensen.

AIDA tror stadig fuldt og fast på konceptet med filmene, men erkender også, at konkurrencen er hård på det marked, de kalder ”kidult” – en sammentrækning af ”kids” og ”adults”. De voksne forbrugere i Kina er nemlig glade for det indre barn, forklarer de to mænd bag AIDA. Og i det segment er konkurrencen hård.

– Mummitroldene, Hello Kitty, Disneys univers – der er nok at tage af. Vi tror dog på, at det nok skal blive en succes, siger Claus Jensen.

Hvornår er det en kommerciel succes for jer?

– Det er det, når vi har et kontinuerligt salg. Fra de samme butikker, vel at mærke. Nu er vi ved at vide, hvor vi skal positionere os, folk kender brandet og universet. Det er ikke, fordi der skal så meget mere til. Det er et spørgsmål om at arbejde hårdt og klø på nu, slutter Peter Maae Jensen.

KONTAKT OS

Afdelinger i Jylland
Birk Centerpark 38
7400 Herning
Tlf.: +45 9616 6200
E-mail: info@ldcluster.com
> Find vej

Headstart Fashion HOUSE
Mindet 4
8000 Aarhus C
E-mail: info@ldcluster.com

Sylab
Marsvej 6
7430 Ikast
E-mail: sylab@ldcluster.com
Afdeling i København
BLOXHUB
Frederiksholms Kanal 30 B1, 1. sal
1220 København K
Tlf.:+45 9616 6200
E-mail: info@ldcluster.com
Find vej
Lifestyle & Design Cluster
Lifestyle & design cluster is supported by: