Jo friere – jo federe
Januar, 2023
Fire unge medie- og journalistuddannede har taget storytelling til et nyt niveau for modige brands.
Oppe på første sal i Headstart Fashion House træder man ind i et rum, der – lidt respektløst – kan beskrives som et drengeværelse. I en sofa sidder – eller ligger – én med sin bærbare Apple. Ved skriveborde foran store computerskærme sidder tre andre fordybet i noget, der kunne ligne alt mellem tegnefilm, spil og musikvideoer.
Det KUNNE minde om en lejlighed med fire unge fyre, der lige var flyttet hjemmefra – havde det ikke været for den store reol midt i rummet med flightcases og tasker fyldt med svinedyrt kameragrej.
Det er nemlig hardwaren i produktionsselskabet DAVAI Studio, der består af journalisterne Søren Møller Sloth og Simon Berg og multimedieuddannede fra Via Multiplatform, Storytelling and Production, Sune Morgenstjerne og Jens Nordhausen.
Den kreative side er dog dét, som firkløveret hellere vil kendes og anerkendes for.
. Vi arbejder rigtigt gerne sammen med modige brands, siger de fire, der ser sig selv som en storytellere.
En anden måde
– Vi arbejder lidt anderledes end traditionelle produktionsselskaber, mener Simon Berg. Vi vil gerne ind til virksomheders DNA, så vi kan give vores kreative filmiske billede af virksomheden.
Derfor kræver de større projekter også, at de får et godt kendskab til en virksomhed, ser ind bag det umiddelbare udtryk og finder ind til brandets DNA. På den måde kan de derfra udvikle en filmisk indfaldsvinkel, der har et lag, der er dybere end ”bare” fede billeder og god lyd. Dermed bliver filmene mere ægte og autentiske og skal ikke ”bare” sælge nye produkter eller flashe et bestemt budskab.
– Jo friere rammer, vi får, jo federe film kan vi lave, siger Søren Møller Sloth.
Prisbelønnet kreativitet
Filmene bliver da derfor også i den bedste af alle verdener til egne små værker. Et eksempel er et af de første større projekter, som film-selskabet kastede sig ud i – en visuelt spændende fashion-film for brandet Twelvepieces, der havde til huse i Headstart Fashion House.
Filmen vandt en række i priser, herunder ”Best Fashion Film” ved filmfestivalen LA Creative Film Awards 2021 i Los Angeles, hvilket var med til at give en god del opmærksomhed for de kvaliteter, som Davai kunne byde med som en anden form for storytellere.
– Vi har flere gange oplevet, at netop de stærke filmhistorier har haft så godt fat i et brands DNA, at virksomheden efterfølgende har valgt at tage udgangspunkt i filmene og brugt dem i andre branding- og markedsføringskampagner, siger Jens Nordhausen.
Hårdt arbejde
Som iværksættere har Davai på nogle af de første projekter selv lagt aaaalt for mange timer i.
Til deres første store film, ville de således gerne have en scene, der skulle illustrere et forladt ørkenhus, som sandstorme havde fyldt op. Budgettet var ikke lige til en rejse til Sahara, så rammerne blev et nedrivningsdømt hus, og seks tons sand skovlet ind fra lånte trailere.
Men med de gode færdige film i portfolien kan de i højere grad nu sige ja og nej tak til de rigtige opgaver. Der er fortsat projekter, der mere har karakter af rugbrødsarbejde, men de sjove og krævende opgaver fylder fortsat mere.
– Der er mange udbydere på markedet, så konkurrencen er hård. Derfor kræver det også, at vi tænker kreativt i forhold til at skabe det rigtige filmunivers – og samtidig sørge for, at det kan realiseres inden for budgettet, siger Sune Morgenstjerne.
Davai har haft glæde af at være en del af Headstart Fashion House, hvor de har kunnet bruge sparring fra leder af huset, Christian Chappelle, ligesom de også har gjort brug af det netværk, som huset har.
De synes desuden, at det er fedt at være i et hus centralt i Aarhus med mange livsstilsvirksomheder, der tit tør at bryde grænserne for kommunikation.
Davai har produceret film for blandt andre:
Tøjbrands som “Twelvepieces”, “(Di)vision”, Red Bull, LEGO og den århusianske musiker Clara og Roskilde Festival